راهکارهای مدیریت استفاده کودکان از رسانه ها قسمت سوم
مدیریت رسانه در فرزندان نیازمند آگاهی و شناخت والدین در این زمینه است.
راهکار سوم: کسب شناخت و آگاهی
راهکار سوم در تربیت فرزند در زمینه مدیریت رسانه کسب شناخت و آگاهی است. پدر و مادر باید در زمینه آگاهی رسانهای نسبت به بچهها دست برتر رو داشته باشن چون اگر بچهها حس کنند اطلاعات پدر و مادر دریک زمینه خاص کم است در آن زمینه از والدین حرف شنوی نخواهند داشت و به تذکرات و راهنماییهای آنها عمل نمیکنند.
آگاهی در زمینه رسانه برای والدین لازم است تا بتوانند بچهها را در نحوه استفاده از رسانه راهنمایی و از آسیبهای رسانه حفظ کنند و از منافع و فرصتهای اون برای رشد و تربیت اونها استفاده کنند. آگاهی رسانهای، آگاه شدن از کارکرد رسانه، نحوه تاثیرگذاری رسانه بر افراد، مالکان و گردانندگان آن، سیاستگذاریها و ترفندهای آنهاست. بنابراین خیلی لازم نیست تمام مراحل و مهارتهای استفاده از برنامههای متفاوت را در فضای مجازی یاد بگیرید.
نحوه مواجهه والدین با رسانه:
- والدینی که آگاه به رسانه هستند و بر نحوه استفاده از رسانه مدیریت دارند.
- والدینی که با رسانه بیگانه هستند و با حذف کامل رسانه با اون مقابله میکنند.
- والدینی که به رسانه وابسته هستند و در مدیریت مصرف، هیچ مدیریتی ندارند.
مسلماً پدر و مادری که آگاه به رسانه هستند و نحوه استفاده از رسانه را مدیریت میکنند در تربیت فرزندانشون موفقترهستند.
حالا ببینیم ویژگیهای مهم مدرسه مجازی چیست؟
- سیاستهای آموزش و پرورش در فضای مجازی در دست شرکتهای صهیونیستی هست.
- کادر مدیریتی سازمان ملل متحده که طبق منافع قدرتهای جهان قانونگذاری میکنه.
- کادر آموزشی، تولید کنندگان سختافزار و نرمافزاراند که طبق سیاستها و برنامهریزی قدرتهای جهان محتوا تولید میکنند.
- کلاسهای درس در فضای مجازی بازیهای ویدیوئی، شبکههای اجتماعی، فیلم، پویانمایی و موتورهای جستجو و… هستند.
- همکلاسیهای فرزندانمان افراد ناشناس و غریبه هستند.
- امکانات آموزشی هم آماده و مستعد برای جرم و گناه هست.
آگاهیهای لازم برای مدیریت رسانه در تربیت فرزند:
۱. والدین باید با آداب و رسوم فرهنگ اصیل ایرانی آشنایی کامل داشته باشند.
۲. از روشهای صحیح تربیت مطلع باشند.
۳. با آسیبها و پیامدهای رسانه دیجیتال آگاه باشند.
۴. راهکارهای استفاده بهینه از فرصتهای رسانه رو بدانند.
۵. فرهنگهای منحرف مهاجم و اهداف آن را بشناسند.
۶. در حد نیاز روش استفاده از ابزارهای رسانه را یاد بگیرند.
آگاهیهای لازم در مورد رسانه را میشود با شرکت در دورههای آموزش رسانهای، مراجعه به کارشناسان و متخصصان رسانه و مطالعه کتابهای خوب درباره رسانه به دست آورد.
معرفی کتابهای مناسب با بحث سواد رسانه
- من دیگر ما
- بشقابهای سفره پشت بام مان
- خانوادهها بدانند
- دشمنان آنلاین مسئولان آفلاین
- شبکه ی عنکبوتی
- اینترنت پاک
- اسطورههای صهیونیستی سینما
- دین در سینماهای شرق و غرب
آگاهی بخشی به کودکان:
بعد از این که پدر و مادر با رسانه آشنا شدند نوبت به آگاهی بخشی به فرزندان هست. اگر این آگاهیها در زمان خودش و به موقع انجام نگیرد رسانههای جدید مربی بچههای ما میشوند و جای پدر و مادر را میگیرند. پس سعی کنید در حد فهم و سواد بچهها به آنها آگاهی بدهید. امام صادق علیه السلام میفرماید: نوجوانان خود رو پیش از اون که افکار مخالفان به سراغشان برود بیاموزید.
نکته مهم در آگاه سازی این هست که اشاعه فحشا نکنید و موارد غیر رایج که کودکان از آن خبر ندارند رو به اونها معرفی نکنید. آگاهی دادن در کودکان در همین حد هست که بر بازیها و فیلم ومحتوایی که در دسترس آنها قرار میگیرد نظارت داشته باشید تا به محتواهای خشونتبار و ضد اخلاقی دسترسی نداشته باشند.
اگر گهگاهی اگر ناخواسته و یا از روی کنجکاوی با محتوای غیر اخلاقی روبه رو شدند با آنها با آرامش و نرمی صحبت کنید. به عنوان نمونه جملاتی مثل اینکه این بازی جالب نیست؛ این فیلم خیلی شاد نیست؛ این پر از بزن، بکش و دعو و خسته کننده است. در نهایت بگویید بیا یه فیلم یا بازی بهتر و جالبتر پیدا کنیم. البته باید بچهها رو بر مبنای ارزشهای الهی و اخلاقی مانند احترام به پدر و مادر و بزرگترها، رعایت حدود الهی، احترام به حقوق دیگر انسانها و… تربیت کرد تا در آینده به خود ایمنی برسند و در محیطهای متفاوت خودشان را در برابر آسیبها حفظ کنند.
آگاهی بخشی به نوجوان:
در مورد نوجوان به راحتی میشود از سیاستهای پشت صحنه حوادث جهانی از جمله رسانه صحبت کرد چون نوجوان قدرت درک این موضوعات را دارد. وقتی از جنگها، قحطی، بیماریهای ساختگی دست بشر و حتی پیشبرد علم و تکنولوژی گرچه در قالب فناوریهای نوین ارتباطی و اطلاعاتی برای پیشبرد منافع مادی شرکتهای چند ملیتی صهیونیستی صحبت میشود نوجوان به راحتی مسائل را متوجه میشود.
او باید بداند علم و فنآوری بد نیست ولی وقتی ابزاری در جهت کسب منافع شیطانی قرار میگیرد، جنگافروزی به هدف فروش تسلیحات نظامی صورت میگیرد. انتقال بیماریهای واگیردار و قحطیهای ساختگی برای منافع اقتصادی شکل میگیرد و از فنآوری هم برای تغییر نظام باورها و ارزشهای دیگر ملتها و گسترش فرهنگ مبتذل و شیطانی استفاده میشود.
نوجوان باید بداند اگر محتواها بر مبنای باورها و ارزشهای الهی و انسانی باشد او در استفاده از رسانه دچار محدودیت چندانی نیست؛ ولی تا وقتی محتواهای غیر الهی و انسانی وجود دارد که به راحتی قداست خانواده، حرمت پدر و مادر و دیگر باورها و ارزشهای الهی فرزند ما رو تهدید میکند باید بر نحوه استفاده خودش مدیریت داشته باشد.
با دادن آگاهی به نوجوان حس اعتماد به او را در درونش ایجاد کنید و مدیریت استفاده را به خودش بسپارید ولی از دور نظارت داشته باشید در مواردی که متوجه خطا شدید تغافل کنید، گویا اصلا متوجه نشدید و با تذکر کلی و سربسته به او تذکر بدهید در صورت خطای مجدد هر دفعه تذکر رو جدیتر و با اخطار همراه کنید. یک دفعه با روش احساسی و عاطفی، دفعه بعد با روش منطقی و عقلانی یا با نشان دادن کتاب، فیلم، خبر یا دیگر مستندات علمی نوجوان رو از خطر حفظ کنید. البته تذکر رو مکرر و خسته کننده نکنید که خیلی آسیبزاست و نتیجه کاملا برعکس میگیرید . با آرامش و مشورت با متخصصان عمل کنید تا به نتیجه برسید.
برای مطالعه قسمت اول اینجاکلیک کنید.