تربیت فرزند

فضای مجازی و شیوه جلوگیری آسیب آن بر کودکان

فضای مجازی و شیوه جلوگیری آسیب آن بر کودکان/ در دنیای امروز، ما با پیچیدگی­ها و جستارهای خاصی در حوزه ارتباطات مواجه هستیم. اینترنت، ماهواره، رادیو، تلویزیون و دیگر تکنولوژی­های نوین، همگی، تنها بخشی از این پیچیدگی­ها است.[1] در عصر ارتباطات، فناوری­ های ارتباطی روزبه­ روز از نظر کمّی و کیفی گسترش می ­یابند که در نتیجه آن، ارتباطات میان فردی و جمعی با سهولت بیشتری امکان­پذیر شده است. امروزه حدود ۳۰ درصد از زمان بیداری انسان با رسانه­ ها به عنوان فعالیتی انحصاری صرف می­ شود و در ۳۹ درصد دیگر نیز استفاده از رسانه­ ها در کنار سایر فعالیت­ها قرار دارد. این محاسبه نشان می­ دهد به طور میانگین افراد حدود ۷۰ درصد زمان یک روزشان را به استفاده از رسانه مشغول‌اند، در مقابل، کمتر از ۳۱ درصد از زمان، صرف کارهای دیگر[2] می­ کنند.

يكى از رسانه­ هاى نوين كه جايگاه ويژه­اى در جوامع توسعه يافته و در حال توسعه دارد، اينترنت است. اينترنت با دربرداشتن طيف متنوعى از رسانه ­هاى مجازى، مانند شبكه ­هاى اجتماعى، چت، ايميل و…، امكان ايجاد گونه­ هاى گوناگونى از كنش هاى ارتباطى را فراهم آورده است.

ما در حال حاضر پس از عبور از عصر اطلاعات و ارتباطات وارد دنیای و فضای مجازی شده­ایم، دنیایی رنگارنگ با حجم اطلاعات وسیع که برخی از آنها مفید بوده و برخی دیگر نه تنها بی­ معنا و بی­ محتواست بلکه آسیب­ زا نیز است و کودکان و نوجوانان بیشتر از سایر افراد جامعه مستعد آسیب‌پذیری هستند، زیرا آنان از زمانی که چشم باز کرده­‌اند دنیای مجازی را به عنوان بخشی از طبیعت زندگی ملاحظه کرده­‌اند و رسانه، اینترنت و دنیای مجازی را خارج از زندگی روزمره نمی­‌دانند؛ زیرا فضای مجازی برای بزرگسالان دنیایی جدید است و آنان در برخورد با این محیط محتاطانه عمل می­‌کنند تا کودکان و نوجوانان. هدف از پژوهش ارائه ­ راهکارهایی برای پیشگیری از آسیب­‌های فضای مجازی بر روی کودکان و نوجوانان است.

فضای مجازی و رسانه

۱. آسیب­ها

یکی از فیلسوفان اخلاق که در حوزه فناوری اطلاعات فعالیت داشته در مورد فضای مجازی و ارتباط کودکان و نوجوانان با آن و آسیب‌­های پیش رویشان می‌­گوید: «مکانی را در نظر بگیرید که عابران هیچ ردپایی از خود برجای نمی­‌گذارند. در آنجا می‌­توان چیزی را بارها و بارها دزدید؛ در حالی که آن چیز هنوز در دست صاحب اصلی‌­اش است. در آنجا تجارتی صورت می­‌گیرد که تاکنون نامی از آن نشنیده­‌اید و آنچه در این تجارت مبادله می‌شود، اطلاعات تاریخی محرمانه یا خصوصی شماست. در آنجا بچه‌­ها با اینکه در خانه نیستند، ولی احساس می­‌کنند نزد والدین خویش‌­اند. در آنجا تمام امور فیزیکی عینیت خویش را از دست داده و تبدیل به اموری الکترونیکی و ذهنی شده‌­اند و خلاصه جایی که همه کس به همان اندازه مجازی است که سایه­‌ها در تمثیل غار افلاطون».[3]

افلاطون فیلسوف یونانی نظر داشت انسان­‌ها را در درون غاری تصور می­‌کردکه از رؤیت خورشید حقیقت بازمانده است و تنها انسان درون غار سایه‌هایی از امور حقیقی را مشاهده می­‌کرد که درون غار می­‌افتاد و آن را امور حقیقی می­‌پنداشت. امروزه فضای مجازی چنین محیطی را به وجود آورده و هویت­‌های مجازی شکل گرفته و به صورت سایه‌­وار بدون آنکه حقیقت­‌شان معلوم باشد رو به گسترش است و ذهن و فکر کودکان و نوجوانان را به آن مسیری که می­‌خواهد هدایت می­‌کند و هویت آنها را بر اساس خواسته­‌های خود شکل می­‌دهند.

امروز اشخاص با هویت­‌های مجازی در فضای الکترونیکی ظاهر شده، با یکدیگر به گفت­‌وگو می­‌پردازند. با هم قول و قرار گذاشته و شاید ندانند که ممکن است با کسی سخن می­‌گویند که کاملاً هویتی جدای از آنچه بروز داده، دارند. این، یک هویت مجازی است؛ هویتی که کاربردهای خاص خود را در محیط الکترونیک دارد و می­‌تواند کارآمدی مخصوص خویش را نیز داشته باشد. این هویت مجازی گاهی می‌­تواند در پی اهداف شوم و ناصواب باشد؛ آن نوجوانی که گمان می­‌کند دوستی در آن سوی دنیا برای خود برگزیده است؛ اما چندی بعد روشن شود که این دوست، فردی در خیابان پایینی شهر خودشان باشد![4]

البته فرض دیگری را هم می­‌توان متصور شد که گاه این هویت مجازی می‌­تواند در پی اهداف ارزشمند پدید آید. چنانچه حضرت علی علیه­السلام زمانی که به مستمندان اطراف شهر کوفه می‌رفتند روی خود را پوشانده و هویتشان را مخفی نگه می­‌داشتند. این مورد بیانگر آن است که اخفای هویت از نگاه اسلام، گاهی امری ارزشمند به شمار می­‌رود. امروزه فضای مجازی این امکان را به طور بسیار قطعی­‌تری در اختیار ما قرار داده است.

۲. راهکارها

راهکارهایی که برای پیشگیری از آسیب­‌های فضای مجازی بخصوص برای کودکان و نوجوانان ارائه می­‌شود بیشتر در قالب محیط خانواده بوده و به صورت زیر عنوان می­‌شود:

2-1. مدیریت فضای مجازی در خانواده

پدیدة اینترنت شمشیری دولبه است که هم فرصت می­‌آفریند و هم تهدید می­‌کند، هم سازنده است هم تخریب­‌کننده، هم توسعه­ دهندة ذهن است و هم اسیرکنند­ه آن؛ بنابراین مفید یا مضر بودن آن به ظرفیت فکری و قابلیت تصمیم­‌گیری و مدیریتی افرادی که از آن استفاده می­ کنند دارد. البته شبکه­ های اجتماعی، آنچنان سریع وارد زندگی بعضی از ماها شده است که آنچنان که باید و شاید، فرصت کافی برای همگام‌­سازی خود با اینترنت را نداشته­‌ایم. در اینجا این سؤال مطرح می­‌شود که در این فضای پیچیده که خواسته و ناخواسته وارد فرهنگ ما شده و بر ذهن و رفتار نسل جدید تأثیر می‌­گذارد و خانواده را تحت‌­الشعاع قرار می‌­دهد، وظایف خانواده­‌ها در مدیریت صحیح پدیده چیست؟

برای پاسخ به این سؤال سه دیدگاه مطرح شده است:
دیدگاه اول معتقد است زندگی در فضای مجازی امری «اجتناب­ ناپذیر» است.

کودک و نوجوان خواه یا ناخواه به این فضا ورود می‌­کند و در زندگی با آن، به توانمندی‌­های لازم بر مبنای آزمون و خطا دست خواهند یافت و لزومی به حضور و دخالت والدین ندارند.

نظر دوم مبتنی بر «محدودسازی» است که با منع و سرکوب همراه است.

این دیدگاه به خانواده­ هایی تعلق دارد که از برخورد واقع­ بینانه با پدیدة اینترنت سرباز می­ زند و با سخت­ گیری و سرکوب، خواهان پیشگیری از ورود این پدیده به خانه ­های خود هستند؛ اما این روش­ دیری نمی­‌یابد که کارکرد خود را از دست خواهد داد و فرزندان را به این پدیده حریص­‌تر خواهد کرد. چه با استفاده از اینترنت آشناشویم و چه نباشیم، کودکان و نوجوانان در بیرون از خانه به اینترنت دستری خواهندداشت؛ زیرا توسعة اینترنت در مراکز آموزشی و فرهنگی پرتوان­‌تر از آن است که بازدارنده‌­های فیزیکی و محدودیت­‌های مکانیکی بتوانند در برابر این جریان شتابنده و فزاینده ایستادگی کنند.

سوم و دیدگاه آخر «مصونیت­‌بخشی و توانمندسازی» است که با هدایت و مدیریت همرا است.

در این دیدگاه، به راهبرد «کنار آمدن»، «سازگار شدن»، «برخورد واقع­‌بینانه و عاقلانه» با این پدیده، در قالب آموزش روش­‌ها و مهارت­‌های لازم در استفاده از اینترنت و ایجاد آمادگی و ارتقای ظرفیت‌­شناختی در افراد توجه می‌­شود. هر چند راهبرد محدودیت نیز برای برخی از کودکان و نوجوانان که فاقد «خود رهبری» در چگونگی استفاده از اینترنت هستند، ممکن است کارایی موقت داشته باشد، بیش از همه باید کودکان و نوجوانان را با سازوکارهای «کنترل درونی» برای پیشگیری از آثار سوء استفاده از اینترنت مجهز کرد.[5]

2-2. مصرف هوشمندانه

فضای مجازی دنیایی است سرشار از انواع محصولات فرهنگی و رسان‌ه­ای. گویی انبوهی از خوراک‌­های متنوع، متعدد و متفاوت پیش چشم شما قرار گرفته است. لازم است در چنین شرایطی دستورالعملی برای تغذیة سالم وجود داشته باشد. در جهت استفاده از فضای مجازی لازم است تغذیة فکر، روح و روان برای فرد ارائه شود. برای این منظور می‌­توان رسانه­‌ها و فضای مجازی را هم به انواع مختلفی تقسیم کرد:

  1. رسانه­‌هایی که استفاده از آن­ها به طور معمول و در حد اعتدال مناسب است؛ رسانه­‌هایی که استفاده از آن­ها لازم است محدود و کم شود.
  2.  آن رسانه­‌هایی که باید از آنها اجتناب کرد.[6]

مشارکت فعال با فرزندان در فضای مجازی

چنین احساس می­‌شود که د برابر نسل جدید، یعنی فرزندان‌مان که نیمی از زندگی خود را در فضای مجازی می‌­گذرانند، عقب نشسته‌­ایم. در مواقعی از شناختن و آشنان شدن با تمام شکل‌­های جدید ارتباط کناره‌­گیری کرده­‌ایم؛ جهان پیام و شبکه­‌های اجتماعی را نمی‌­شناسیم و برای ارزیابی خطرهای آن و برای توصیه کردن به فرزندان‌مان درباره مفید بودن آن یا مشخص کردن حدود منطقی برای استفاه از آن تلاش نکرده­‌ایم. بهتر است با فضای فکری کودک و نوجوان خود آشنا شده و به صورت درست و منطقی در جهت کمک به آنها برآمد.

فضای مجازی محیطی است که به نوجوان کمک می­‌کند تا استقلال فردی پیدا کند.

جهان اجتماعی مخصوص خود را داشته باشد؛ اما به این معنا نیست که ما خود را درگیر فعالیت­‌های فرزندانمان در فضای مجازی نکنیم. منظور از درگیر شدن والدین فقط دفع مزاحمت­‌ها نیست، بلکه هدف با هم بودن در بهره­‌مندی از امکانات فضای مجازی نیز هست.

گر چه فرزندان‌مان از طریق اینترنت می­‌کوشند موقعیت خودشان را به عنوان افرادی جدا و منحصر به فرد در جهان اجتماعی تثیبت کنند. این موضوع بدان معنا نیست که ما والدین نمی‌­بایست مشارکتی در این امر داشته باشیم؛ بلکه کاملاً برعکس، برای هدایت آنان و پیشگیری از دردسر باید بر آنان نظارت کنیم. فضای مجازی می­‌تواند راه مناسبی برای تفریح ما به عنوان والد و فرزند در کنار هم و برای شناختن یکدیگر باشد. درباره چگونگی حضور فرزندمان در فضای مجازی نمی­‌توانیم از پدر و مادر بودن خود استعفا دهیم.[7]

نویسنده: طاهره غلامی

ویرایشگر: رقیه زارع

منابع

[1] . رستمی، آیین مسجد، ص 24.

[2] . نشریه معرفت، «فرصت­‌ها و چالش­‌های رسانه­‌های سایبری در پیام­رسانی دینی»، ج ۱، ص ۱۹۸.

[3] . شهریاری، جستاری در فضای مجازی، ص 232.

[4] . همان، ص 233.

[5] . شرودر، پرسش­های سواد رسانه‌­ای و خانواده، ص 19.

[6] . احمدی، سواد رسانه­‌ای، ص 89؛ شهریاری، جستاری در فضای مجازی، ص 95.

[7] . نصیری، سواد رسانه­‌ای و والدگری رسانه‌­ای در فضای مجازی، ص 100.

امتیاز کاربران: 4.38 ( 2 رای)
مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا