تالار (مشاوره)

بی تی اس| علت محبوبیت گروه بی تی اس چیست؟

اکنون یکی از آسیبهای جامعه که خصوصا قشر جوان را متاثر نموده جریانهای انحرافی است و متاسفانه  مردم که با ماهیت خطرناک فکری و فرهنگی آنها آشنایی ندارند . در دام این گونه نحله های انحرافی قرار داده؛ونهایتا  آنها را به بن بست اعتقادی و بی هویتی اجتماعی سوق می دهد. لذا ضرورت واهمیت تبین  فرقه ها و جریانات نوظهور چند برابر می شود. بی تی اس با همان سرعتی که در کشورهای غیر مسلمان نفوذ می‌کند در کشورهای اسلامی نیز در حال توسعه است. در همه جای دنیا بیشترین گروه جذب شده دانش آموزان نوجوان خصوصا دختران هستند. بی تی اس به غیر از محتوای انحرافی اش که نوجوانان را به تمرد از نظام تربیتی شان وامی‌دارد، الگوی ظاهری نامناسبی برای نوجوانان خصوصا دختران محسوب می‌شود.

قسمت اول
بی‌تی‌اس گروهی پسرانه است، اما کمتر نشانه‌ای از مردانگیِ رایج در آن پیدا می‌شود. مردانگیِ فانتزی‌وارِ بی‌تی‌اس نوعی مردانگی لطیف و زنانه است و مخاطبان می‌توانند از تخیل با آن لذت ببرند. ظاهر جذاب اعضای بی‌تی‌اس، به‌خصوص چهرۀ زنانه، پوست روشن و صیقلی‌ای که شبیه ظروف چینی است، آسیب‌پذیری عاطفی، لبخندهای ملیح و موهای رنگارنگ، در کنار رقص‌پردازی پیچیده و قوی، مخاطبان را قادر می‌سازد تا میل زنانۀ پیچیده و بعضاً ضدونقیض خود برای صمیمیت را برآورند. آیا این ظاهر جذاب مردانه-زنانه یکی از دلایل موفقیت جهانی بی‌تی‌اس است؟

قسمت دوم
در پسِ محبوبیت گروه بی‌تی‌اس عوامل بسیاری نهفته است، عواملی همچون حضور دیجیتال، ترانه‌نویسیِ زیرکانه، تولید آثار پرهزینه، جلوه‌های بصری دراماتیک و پایگاه پرشورِ هوادارانشان موسوم به «آرمی». بااین‌حال، ما در این جستار به واکاوی سیمای مردانگی در ویدئوهای بی‌تی‌اس می‌پردازیم تا راهبرد بازاریابی آن‌ها را درک کنیم، زیرا امروزه مخاطبان، بیش از متن ترانه‌ها به کیفیت تولید کارها به‌خصوص اجراهای دیداری توجه دارند. بحث‌هایی که تاکنون وجود داشته، بیشتر بر پایگاه متعهد و روبه‌رشد هواداران و پیام‌های همدلانۀ این گروه متمرکز بوده است. مجلۀ تایم، در انتخاب برترین سرگرمی‌سازِ سال، دربارۀ پیام‌های مثبتِ مهربانی و پیوند و خودپذیری این گروه صحبت کرده و گفته است که مهم‌ترین عاملِ موفقیت آن‌ها «دلگرمی و امید» موجود در موسیقی‌شان است. پایگاه هواداران آن‌ها نیز با «انقلاب بی‌تی‌اس» گفتمان هژمونیک دربارۀ مخاطبان زن را به چالش کشیده است: هواداران این گروه هم پیام‌های سرگشادۀ بی‌تی‌اس دربارۀ مسائلی همچون نابرابری و پریشانی‌های حاصل از نظام اجتماعی‌اقتصادی کنونی را می‌پذیرند، هم در انواعی از کنش‌های مستقیم برای نهضت‌هایی همچون جنبش «جان سیاه‌پوستان مهم است» مشارکت می‌کنند. اعضای آرمی، با بهره‌گیری از روایت‌های پرپیچ‌وخم و چندلایۀ بی‌تی‌اس که از مشارکتِ تأثیرگذار هواداران استقبال می‌کند، پیام‌های مثبت گروه را در زندگی روزمرۀ خود تجلی می‌بخشند.

قسمت سوم
برای بررسی انتقادی راهبرد بازاریابی این گروه، لازم است به سیمای بصری بی‌تی‌اس، که موفق‌ترین نمونۀ «مدل مردانگیِ زن‌پسند» است بپردازیم. اعضای گروه مردانگیِ رهایی‌بخشی را نمایندگی می‌کنند که به ابژۀ میل پرحرارتِ هواداران تبدیل می‌شود. گفتارهای مربوط به مردانگی‌های بدیل در اعضای گروه بی‌تی‌اس حول محور سروشکل زنانه، نوع آراستگی و نمودهای عاطفی می‌گردد. اما پژوهش‌های تجربی حاکی از آن است که در بحث تغییر روابط جنسیتیِ مسلط، این ارزیابی‌ها مبالغه‌آمیزند، چراکه اولاً مخاطبانْ احساساتی دوسویه دارند و ثانیاً بی‌تی‌اس را سرگرمی یا فانتزی به شمار می‌آورند. به‌خصوص گفته می‌شود که مردانگیِ لطیفِ بی‌تی‌اس «ذیل تصاویر کلیشه‌ای از مردان آسیایی» در ایالات‌متحده می‌گنجد و سلسله‌مراتب نژادیِ هژمونیک را تداوم می‌بخشد.

قسمت چهارم
تاکنون چند پژوهش‌ این موضوع را از دیدگاه ساختاری بررسی کرده‌اند و موفقیت بی‌تی‌اس را از منظر کسب‌وکار و ارتباطات جمعی تجزیه‌وتحلیل کرده‌اند. بی‌تی‌اس و مؤسسه‌ای که برنامه‌هایش را مدیریت می‌کرد، با بهره‌گیری از قدرت ارتباطی رسانه‌های آنلاین، «راهبردهای پیچیدۀ معطوف به مصرف‌کننده» را به حد اعلی رسانده‌اند تا محتوای خود را ترویج دهند. این مؤسسه هر یک از اعضای گروه را تجلی یک فانتزی با محوریت جهانِ بی‌تی‌اس و در کلان‌روایتِ خودشکوفایی و تاب‌آوری در شرایط روبه‌وخامتِ زندگی امروز معرفی کرده است. بی‌تی‌اس، در جهان خود، پیام‌های مثبتی دربارۀ دنیایی بهتر ارائه می‌دهد، روایت‌هایی شفابخش مبنی بر غلبه بر دشواری‌ها و تبدیل‌شدن به افرادی بهتر و خوددوست. اما این پژوهش‌ها تبیین نمی‌کنند که بی‌تی‌اس چگونه توانسته در جذب مخاطبان آمریکایی این‌چنین موفق باشد، به‌خصوص که مانعِ بزرگ زبان باعث می‌شود انتقال معنا به‌سختی صورت بگیرد. ازآنجاکه ترانه‌های عامه‌پسند معمولاً ایدئولوژی موجود را تقویت می‌کنند، انسجام درون‌گروهی را ترویج می‌دهند و روحیۀ افراد هم‌مسلک را بالا نگه می‌دارند، اگر مانع زبان وجود داشته باشد ممکن است نتوانند هواداران جدید پرشماری جذب کنند.

http://eitaa.com/shakhes

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا